No Kamu

Blog a hamisításról, kalózkodásról, jog- és fogyasztóvédelemről.

Címkék

3D (1) adathalász (4) akkumulátor (2) alkohol (5) amerika (35) android (7) Angry Birds (1) antivírus (4) apple (9) átverés (2) autó (4) autógumi (1) Beyonce (1) biztonság (1) Bond (1) bor (2) burger king (1) cigaretta (1) cipő (1) cnn (1) Comic Con (2) converse (1) csalás (4) csokoládé (1) divathét (1) DVD (1) ékszer (1) elektronika (1) élelmiszer (11) energy star (1) építészet (2) észak-korea (2) ételrendelés (1) étterem (1) facebook (6) fénykép (2) festmény (1) fesztivál (2) FilesTube (1) film (13) foci (1) fogamzásgátlás (1) fogorvos (1) fogyókúra (1) Gaga (1) Galaxy (2) galaxy gear (1) gitár (1) google (3) google glass (3) gorilla (1) gyógyszer (4) hacker (1) hamis (67) hamisítás (6) hamisítvány (4) hamis profil (1) hamis profilok (2) HBO (1) hoax (1) hologram (1) Ikea (1) Instagram (2) internet (18) Internet (1) iPhone (5) japán (2) játék (6) Jégvarázs (2) jegy (1) jelmez (1) kalóz (20) kamu (2) képregény (1) kiállítás (1) Kim Dotcom (1) kína (12) kondom (3) koppintás (8) kozmetikum (2) lefoglalás (4) lego (2) lemez (1) mac (1) malware (4) Marvel (1) másolat (3) másolt (22) MegaUpload (1) Microsoft (1) mozi (1) műtárgy (1) nano (1) Nikon (2) nvidia (1) obama (1) óra (6) oroszország (1) oscar (2) osx (1) pakisztán (1) per (6) Peru (1) phishing (1) pizza (1) póker (1) quentin tarantino (1) Razer (1) reklám (2) rendőrség (2) Rovio (1) ruha (1) samsung (5) Simpsons (1) Super Bowl (1) Svájc (1) szabadalmi per (1) szerzői jogok (44) szoftver (2) táska (1) tech (8) toplista (11) top gun (1) Trónok Harca (1) tűzeset (1) twitter (2) újrahasznosítás (1) vám (1) VB (1) védjegybitorlás (2) védjegyhamisítás (2) veszélyes (4) viagra (2) vicc (8) windows store (1) xbox (1) youtube (1) zene (13) Címkefelhő

2014.02.17. 13:42 nokamu

A leggyakrabban hamisított élelmiszerek – első rész

Címkék: toplista hamis élelmiszer

A hamis élelmiszerek azért különösen veszélyesek, mert hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a sarki boltban vagy a vendéglátóhelyeken kapható dolgok egyáltalán nem lehetnek károsak az egészségünkre, hiszen azokat ellenőrzött körülmények között jutatták el hozzánk. Az esetek döntő többségében ez természetesen így is van, de mi van akkor, ha megtévesztő a címke vagy valakik ártó szándékkal egyszerűen meghamisítják ételeinket. Fel tudnád ismerni, hogy az előtted lévő élelmiszer nem eredeti? A problémára az alábbi összeállítással szeretnénk felhívni a figyelmet!

7353-olive-oil.jpg

Olívaolaj

Sok olívaolaj tulajdonítja magát olasz eredetűnek, azonban ezek többsége maximum egy kamionról csodálhatta meg az itáliai félszigetet, mivel a gyártók technikailag nem hazudnak az ország megjelöléssel, ha Olaszországban hozzák forgalomba és onnan importálják az árut például Magyarországra. A csalók kedvelt módszere a tiszta olívaolaj más, olcsóbb alapanyagokkal való felöntése. Erre a célra többnyire szójaolajat használnak, de a hatóságok találkoztak már olyan esettel is, amikor a hamisítók az olcsó olajat béta-karotin és klorofil hozzáadásával próbálták meg „feljavítani”. A tilosban járó gyártók az extra szűz címkét is előszeretettel használják a palackokon, holott egy nemrégiben készült amerikai kutatás szerint a piacon lévő extra szűz olívaolajok 69 százaléka nem felel meg ennek a követelménynek.

honey-bears-646.jpg

Méz

Mivel a tiszta méz nem tartozik a legolcsóbb alapanyagok közé, gyakorta esik áldozatául a hamisítóknak. A leggyakoribb módja a méz olcsósításának az ipari cukrok hozzákeverése, de egyes esetekben az is előfordult, hogy a méznek eladott áru nem volt más, mint magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup némi aromával. A legnagyobb visszhangot kiváltó ügy talán 2008-ban esett meg, amikor kiderült, hogy a „mézmosás” Al Capone-ja olcsó kínai vegyes mézet csempészett be az Egyesült Államokba, átcímkézés után pedig magas minőségű koreai mézként értékesítette azt.

Mixed-Fish-on-Display-700x1050.jpg

Hal

A halakkal, különösképpen a tengeri halakkal való visszaélés széleskörűen elterjedt szerte a világban. Legjellemzőbb formája, hogy más fajtájú halként, jellemzően magasabb minőségűként tüntetik fel az olcsóbbakat. A legérintettebb típusok az alaszkai tőkehal, a tengeri sügér és a tonhal. Utóbbit gyakran helyettesítik egy úgynevezett Escobar (vajhal) fajtájú hallal, amelyre viszont a legtöbb ember gyomra különösen érzékeny, és nagy valószínűséggel erős hasmenéssel járhat a fogyasztása. Ennél kevésbé humorosak azok az esetek, amikor a hamisítók rossz körülmények között nevelt, higannyal vagy más vegyi anyaggal mérgezett állatokat adnak el egészségesként. Érdemes tehát odafigyelni arra, hogy milyen halat választunk.

best-supermarket-brand-ground-coffee-484.jpg

Kávé

Az egyik legkönnyebben hamisítható élelmiszer, amelyet előszeretettel ki is használnak a bűnözők. Az őrölt kávéhoz ugyanis szinte minden hasonló állagú és színű port hozzá tudnak adni. Így a hatóságok találtak már gallyaktól kezdve, őrölt kukoricán át a legkülönbözőbb magvakig szinte mindent a kávéporokban. Éppen ezért a legbiztosabb megoldás az, ha magunknak őröljük a kávészemeket!

ttar_saffron_02_h_launch.jpg

Sáfrány

A sáfrány a világ egyik legdrágább fűszerének számít, így talán nem is olyan meglepő, hogy a bűnelkövetők is nagy fantáziát látnak a hamisításában. A valódi fűszer egyetlen kilója több mint 400 ezer forintba kerül, amelynek egyetlen oka van: hihetetlenül sok, 150 virág leszüretelésére van szükség mindössze egyetlen gramm fűszer előállításához. A hamisításához ezzel szemben csak egy hagymára és némi narancsszínű festékre. Ezzel el is árultuk, hogy a leggyakoribb sáfrányhelyettesítő alapanyag a szárított hagyma, de persze találtak már valódinak elkönyvelt szállítmányokban a körömvirágtól kezdve a leghétköznapibb növényekig mindent. A legegyszerűbben úgy kerülhetjük el a hamis sáfrányt, ha a hosszú, egész szálas változatát keressük.

Hasznos oldalak a témában: 

Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal weboldala.

Hamisítás Elleni Nemzeti Testület idevágó cikke.

Folytatása következik.

A bonappetit cikke alapján

71 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nokamu.blog.hu/api/trackback/id/tr305814658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sixx egy nyuggerező faszfej 2014.02.18. 00:53:04

EMBER! Mikor tanuljátok már meg végre, hogy "MAGAS MINŐSÉG" nem létezik???? Valami barom egyszer tükörfordította a high quality-t és azóta rendszeresen használja a sok félművelt idióta. Magyarul kiváló minőségűnek szokás mondani.

sixx egy nyuggerező faszfej 2014.02.18. 00:57:24

A hamisítást meg érdemes lett volna azzal kezdeni, ami úgy tűnik, világszerte elfogadott: ráknak nevezett, élelmiszernek látszó végtermék, amin ugyan fel van tüntetve, hogy "surimi", de a vásárlók nagy részének fogalma sincs, hogy mi is az, pedig semmi köze a garnélához vagy egyéb rákfélékhez.

Patreides · patreides.blog.hu 2014.02.18. 04:16:16

"Érdemes tehát odafigyelni..."
.
Oda, hová?
Mégis mire?
Mi a fenét tehetek akkor, ha a boltban hamisítványt adnak el valódiként?
Honnan kellene tudnom például, hogy a polcról levett extraszűz olivaolaj már nem is annyira szűz?
A boltnak felelőssége van, az importőrnek is, meg az állami ellenőrző szervezeteknek is, azért tartjuk őket, hogy ellenőrizzenek, és védjenek meg minket a csalóktól, a csalásoktól.
Jó, hogy nem várják el a vásárlótól, hogy minden megvett szarból mintát küldjön be laboratóriumokba, és egyébként is képezze magát mindent leleplező szakértővé.
Ez a cikk annyit segít, mint a lepkefing.
Vigyázz, csalnak! Figyelj oda!
Köszi. Hová? Mire?
Most boldog vagyok, hogy figyelmeztetve vagyok.
Hurrá.
Ezentúl csak politikustól veszek élelmiszert, de csakis olyanról, aki bevallja nekem, hogy még sohasem hazudott, mert genetikailag képtelen rá.

vittore 2014.02.18. 05:54:08

Semmi újdonság, de legalább megoldást sem kínál a cikk... :(

holdkoros · http://holdkor.blog.hu/ 2014.02.18. 05:58:32

Hát amúgy jó, csak ezzel nehéz mit kezdeni. Még a sáfrány, válasszam a szárasat. Még jó, hogy nem főzök vele. De pl. honnan tudjam, hogy az 1300 magyar dollárért vesztegetett olajban az van, ami? Vagy hogy az alaszkai tőkehalam valóban alaszkai, meg tőke, meg hal, nem valami más, amire lehetőleg allergiás vagyok, mint a halak többségére?
Szóval amúgy a kezdeményezés tök jó, de valami tipp-trükk.. Mert az ember alkalmasint azért veszi meg a drágamárka ki tudja mit, mert azt reméli, az egyben -talán- biztonságos is. Legalábbis biztonságosabb, mint a sarki .. khm.. fűszeres 100-ért 3 verziója.

Tapmancs 2014.02.18. 06:04:16

@Patreides: Ne pofázz, figyelj oda és kész!
:)

OkoskaTo:rp 2014.02.18. 06:37:10

Ez azért eléggé gáz, hogy egy "cikk" csak az eredeti fordításából álljon, még a képeket is onnan átvéve.

Talán ennek is köszönhető, hogy a nálunk teljességgel érdektelen kínai-koreai méz a példa, miközben a magyar áruházak polcai olyan visszatérő mézhamisítók termékeivel vannak tömve, mint pl. a Klenánc, akik minden évben a feketelistán vannak, de a hatóságok valamiért még mindig nem zárattak be, hiába áll raklapszám a kristálycukor a mézüzem melletti raktárban.

karbalán 2014.02.18. 06:41:39

@holdkoros: Préseld házilag az olajbogyókat, és élő tonhalat vegyél. ;)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.18. 07:55:14

Én a sáfrányt és a kávét is magam termelem, a halakat meg a kádban. A mézet én magam érlelem a számban virágporból.

Gera 2014.02.18. 08:20:23

Én édesszájú vagyok, úgyhogy mézből is csak a cukrozottat veszem.

régi villamos 2014.02.18. 08:36:23

@karbalán: Tudod, hogy mekkora egy tonhal?

OkoskaTo:rp 2014.02.18. 08:40:21

Ja, nálunk sáfrányt viszonylag kevesen és keveset használnak. Node pirospaprikát annál többen. Amibe simán beledarálják a szárát is. Vagy dél-amerikai importtal dúsítják fel. Vicces a "Szegedi" vagy "Kalocsai" csomagolású, nemzeti csíkos zacskó, aminek 80%-a Chiléből érkezett.

mokkaczuka 2014.02.18. 08:57:23

@sixx egy nyuggerező faszfej: Ez olyan, mint a crimes against humanity (emberiEsség elleni bűncselekmények), amiket még a második világháború után fordítottak félre "emberiség" elleni bűncselekménynek. Holott az emberiség ellen nem is lehet bűncselekményt elkövetni. Legfeljebb ha ufó vagy...

Moan 2014.02.18. 09:07:21

A cikk is vicc, de valójában a termékek is amiről írnak benne.
pl:
- Méz: Tele van az ország méhészetekkel és olcsóbban adják a mézet házhoz szállítva, mint a boltban a kínai cukros vackot.
- Hal: Tengeri hal bazzeg. Nincs elég vizünk? Ponty, csuka, kárász, harcsa...? Tengeri hal. Az...meg pangasiusf.szom. :)
- Sáfrány? Ó már.. Reggel a rántottát is azzal csinálom nem? :) Sáfrányos szeklice meg tökéletesen jó helyette és a kutya sem hamisítja. :)
De nem sorolom. Eben a nagy jólétben egyébként pont meg is érdemeljük a sok műanyagot. A fogyasztói társadalom pont azt kapja amit igényel. Vesszük le a polcokról az ipari hulladékot, tömjük magunkba, miközben egy kis energiával sokkal jobbakat is ehetnénk.

Karipapa01 2014.02.18. 09:10:58

@régi villamos: Nagy, de a kis tonhal is tonhal.

ekat 2014.02.18. 09:18:48

@sixx egy nyuggerező faszfej: Mivel rendszeresen így használja a sok idióta, ezért helyessé válik majd, mint tömérdek minden, ami az utóbbi években külföldről, töükörfordításból szivárgott be.
Amúgy meg részemről inkább egy helytelenül magyarul beszélő, mint egy másokat idiotázó, de hát persze ízlések és pofonok.

2014.02.18. 09:23:50

Ebből a cikkből a következő jött le: ne egyél/igyál olivaolajat, mézet, halat, kávét és sáfrányt. A 200 forintos "..." gazdaságos virsli mehet, az rendben van.

Moan 2014.02.18. 09:28:08

@fagyospityóka:

:)

Olyan állat nincs, hogy virsli. :)
Így hamisítani sem lehet. :)

Pan Modry 2014.02.18. 09:31:01

@sixx egy nyuggerező faszfej:
a nyelv fejlodik te segg, ha valaki nem erti mit jelent a magas minoseg, az nem beszel magyarul...

Beszelj bazdmeg ugy mint a 18. szazadban es legy ra kurva buszke! Vagy ugy, mint Horthy idejen, akkor talan a fidesztol is csurran cseppen majd valami!

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.02.18. 09:41:29

@Moan: a pangasius az pont nem tengeri hal, egy pocsolyalakó hulladék, amit szerintem csak a magyaroknak lehet eladni
a harcsa és a ponty sem egy nagy élmény

a tengeri halak élvezeti- és tápértéke messze ezek felett van

amúgy meg én sem értem miért nem csavarják le a faszát annak, aki cukrozza a mézet
egy drága élelmiszer, amit mások komoly munkával termelnek és akkor jön a geci proli és a lakótelepi sorgarázsban összekotyvaszt valami kukoricaszirupos mocskot és eladja mézként

ja a pirospaprika, mogyoró és diófélék nagy része is jó kis aflatoxinos dél-amerikai szállítmányokból származik
egészségünkre!

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.02.18. 09:50:46

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:
"amúgy meg én sem értem miért nem csavarják le a faszát annak, aki cukrozza a mézet
egy drága élelmiszer, amit mások komoly munkával termelnek és akkor jön a geci proli és a lakótelepi sorgarázsban összekotyvaszt valami kukoricaszirupos mocskot és eladja mézként"

Nono... nekem egy falusi méztermelő ismerősöm mondta, hogy bizony ők is tesznek bele cukrot alkalomadtán... a rendes, falusi méhészek is...
Nyilván nem mindenki, és nem mindig, de...

Nanenáné 2014.02.18. 09:52:21

Hahó fiúk-lányok! Valaki még emlékszik, hogy néhány évvel ezelőtt a legnagyobb magyar "mézkészítőnél", a Kelnácznál tört ki Európai szintű botrány, leírva a piacról a magyar mézeket. És azóta is ott virítanak az ugyanolyan hamisított Klenácz mézek a polcokon.

Moan 2014.02.18. 09:55:48

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:

Nem értek egyet azzal amit írsz. Rengeteg halféle van a vizeinkben ami kifejezetten finom és egészséges. Említhettem volna a csukát is, amit spec. imádok, vagy a törpeharcsát, detto...Lehetséges, hogy pár tekintetben egy tengeri hal jobb lehet, ez nem kétséges, de azért másban meg lehet rosszabb...és ez alatt értem akár a környezeti ártalmakat is. Egyébként azokat is tenyésztik amit most a boltban veszel.
Én inkább arra céloztam a halas példákkal, hogy van nekünk itthon jóféle, és semmi szükségünk a "hamisított" tengerire. Egy kicsit tudatosabban kellene lennünk a környezetünkkel kapcsolatban. Szánalmas egyébként, hogy idős szüleimmel beszélek és ők is azt mesélik falun, hogy szinte senki nem termel már otthon zöldségféléket.
Mondjuk nálam a pirospaprika hazai. :) Édesanyám termeli, szárítja és darálja a két kezével. :) Boltit nem is tudom mikor vettem utoljára. :)

Moan 2014.02.18. 09:57:29

@Nanenáné:

Én emlékszem. Mondjuk azelőtt sem vettem olyan mézet. Boltit amúgy sem szoktam. Van méhészet, évek óta tőlük veszek. Megbízom bennük. Ennyi.

Moan 2014.02.18. 09:59:10

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:

Ja és a halak esetében is bejön a képbe egyébként a tenyésztés. Én tavi, tenyésztett halat sem eszem. Horgász család vagyunk...már a kicsi gyerekeknek is van horgászengedélye. :) Megfogjuk magunknak az élő Tiszában. :)

Nanenáné 2014.02.18. 09:59:36

@Moan: A sáfrányos szeklice valóban szép színt ad az ételeknek, különösen a húslevesnek, de saját íze nincs. A sáfránynak ezzel szemben jellegzetes és intenzív íze van. Nem ugyanaz.

Moan 2014.02.18. 10:05:42

@Nanenáné:

Használom előszeretettel mindkettőt. Tény, hogy a sáfrány az azért mégiscsak sáfrány, de az én tapasztalatom az, hogy a sáfrányos szeklice majdnem ugyanaz, csak jóval gyengébb változatban. Ezért használok belőle többet adott esetben. Vagyis van saját íze, csak enyhébb, nem annyira aromás. Ha "olcsósítani" kell az ételt, akkor tökéletes választás lehet. :)

Roan 2014.02.18. 10:09:08

@Moan: Rengeteg halféle van a vizeinkben, ez igaz, de azomega-3 a tengeri halaknál magasabb.

Moan 2014.02.18. 10:17:59

@Roan: Meg arzénból is jóval több van bennük. :) Omega 3-ra meg ott a dió. :)
Szóval minden megvan az őshonos élelmiszerekben is.
De azért na.. nálam nagyon lazac fan nincs. :) A családban rendszeresen elhangzik az a mondat, hogy "Mit együnk? Lazacot, vagy lazacot?"
Igaz nálam az nem annyira egyértelműen tengeri hal, de mondjuk annak. :)

Moan 2014.02.18. 10:19:30

@Roan: Ja és a busa húsa is tartalmaz omegát. :) Igaz, azt nem annyira szeretem.

dingó29 2014.02.18. 10:39:43

Drága nokamu. Nem ártana tisztában lenni azzal mi a hamisítvány és mi a pótlék. Ugyanis az itt említett dolgo árusítása teljesen legális megfelelő elnevezéssel. Konkrétan termékekre lebontva:

Méz: A világon nincs annyi méh ami ki tudná elégíteni a méz iránti igényt ezért gyártanak izocukorból, fruktózból, karamellből, aromából stb. mézpotló készítményt, valamint cukorbetegek számára is készül hasonló készítmény azzal a különbséggel hogy, izocukor helyett glukopol a fő összetevő. Ezek készítése és forgalmazása legális, persze megfelelő cimkézéssel. Sajnos én is találkoztam már olyannal aki a gyártótól átvett üvegbe töltött terméket Vegyesméz felíratú cimkével látta el.
Ezenkívül a valódi méz is tartalmazhat bizonyos határig cukrot, mivel a méheket cukorral szokás etetni mikor éppen nem virágzik semmi.

Kávé: Az őrölten kapható kávékban szinte mindegyikben van pótkávé, ez szintén nem hamisítás (ha fel van tüntetve a csomagoláson). Ennyi erővel a dejót is idevehetnéd.

paprika: ad 1. Az hogy a kalocsai és a szegedi paprikákban 80% a külföldi alapanyag az nem a gyártók hibája. Egyszerűen kihalnak a paprikatermesztők.
ad.2: az hogy beleőrlik a szárat és a magot szintén nem hamisítás, az egy másik fűszertípus (rózsapaprika)

spinat 2014.02.18. 10:40:47

@sixx egy nyuggerező faszfej: dehogynem! és az ilyeneket gyakran drága árún árulják! bezony!

Roan 2014.02.18. 10:56:28

@Moan: Igen, sok hal tartalmaz omega 3-at, de a tengeri halak ebben erősebbek. A dióval meg az a baj, hogy kb. 4 szem a napi ajánlott bevitel, meg azért nem minden nap eszik diót az ember fia. A lazacban nagyon egyet értek, nálam is az alapvető élelmiszer kategóriába tartozik:) Egyébként a hazai halakat is szeretem, de kevés helyen lehet jó hazai halat kapni, pecázni meg nem szoktam.

v2peti 2014.02.18. 11:14:58

@sixx egy nyuggerező faszfej:
Elolvastam a boltban kapható Surinami összetételét. Maradjunk annyiban, hogy látott már rákot. Kb. fele-fele, mint a kolibripástétomos viccben: egy csirke, egy kolibri. :(

OkoskaTo:rp 2014.02.18. 11:32:15

@dingó29: Ha valamit Kalocsai pirospaprikának címkéznek, akkor engedtessék meg, hogy Kalocsa környékén termesztett paprikából, szár nélkül darálják meg. Nem "Chilei rózsapaprika" a zacskó felirata.

dingó29 2014.02.18. 12:02:54

@OkoskaTo:rp: Gondolod hogy bajai halászlvet csak Baján lehet főzni?

dingó29 2014.02.18. 12:04:08

@dingó29: Vagy a kecskeméti barackpálinkához Kecskeméten szüretelik a barackot?

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2014.02.18. 12:14:42

Az extra szűz olívaolaj annyiba kerülne, hogy senki se venné meg.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 12:38:11

@sixx egy nyuggerező faszfej: @v2peti: A szuriminak semmi köze a rákhoz, fehér húsú halakból készült paszta, amit aztán mindenféle formájúra gyúrnak. Én a dinoszaurusz formájú rántott húshoz hasonlítanám :)
en.wikipedia.org/wiki/Surimi

Szelid sunmalac 2014.02.18. 12:48:28

@sixx egy nyuggerező faszfej: Hu bazdmeg! Eddig nem is tudtam mit ertenek magas minoseg alatt! Meg jo, hogy elmagyaraztad!
Egyebkent szerintem pl. a templomot sem lenne szabad hasznalni, mert az meg a ltinbol jon. Lehetne mondjuk magastronyuistenhaza. Vagy a hamburger. A sok hulye nem atvette? Pedig az valojaban marhahuspogacsaszsemleslatavalesizesitettparadicsomszosszal.

A sok barom meg az idegenszavakat hasznalja helyette es senki nem erti mirol is van szo!

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 12:49:43

@OkoskaTo:rp: legutóbb a CBA-ban 10 pirospaprikát néztem meg és még a csomagolások felirata szerint sem volt közöttük magyar. Perzse szinte mindegyiken ott volt a piros-fehér-zöld zászló :(

Szelid sunmalac 2014.02.18. 12:54:19

@Étteremkritikus: Igen, de az azert mert a CBA szinei. Magyar bolt, aki ott vasarol az az igazan MAGYAR stb. A CBA-ban siman ratesznek barmire nemzetiszinu zaszlot.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 12:57:45

@Moan: A 100 éve Amerikából betelepített törpeharcsát halászni is kell rendszeresen, hogy ne veszélyeztesse az értékesebb halakat.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 13:00:48

@Szelid sunmalac: Nem csak a CBA-gazdaságos paprika volt nemzetiszín csomagolásban, hanem a többi "szegedi" paprika is, aminek semmi köze a CBA-hoz, lehet máshol is kapni.

Másik kedvenc csoportom a Hortobágy márkájú tejtermékek, szintén piros-fehér-zöld zászlóval, de Romániából jönnek (a gyártó neve nem utal arra, hogy esetleg erdélyi magyarok lennének).

Szelid sunmalac 2014.02.18. 13:02:33

@Étteremkritikus: Es ezeket ezeregy termekkel el lehet jatszani. Pl. Mint markanev azt irod, hogy "Himalaja" so. De nem azt, hogy onnan szarmazik, csak epp ez a neve.

dingó29 2014.02.18. 13:17:08

@Szelid sunmalac: Vagy lásd még Győri Keksz (a lgtöbb termékük Felvidéken készül) , Kőrösi (a Nagykőrösi Konzervgyár évkkel ezelőtt bezárt de a márkanevet megvették)

randomuser1 2014.02.18. 13:41:22

és akkor még nem is esett szó a legrettenetesebb csalásról, a kukoricával készült sörről, az az emberiség elleni bűntett, nem a nyúlhalkaviár...

gigabursch 2014.02.18. 13:41:41

Mennyivel egyszerűbbé válna az élet, ha egyrészt piacvédelemből, másrészt a sok külföldi méregtől való megkímélés okán, harmadrészt a közlekedés túlzsúfoltságának elkerülése érdekében

BEVEZETNÉK

a

CO2-illetéket.

.
.
.
Aki ezek után meg akarja venni az egyébként - szerintem - hótt' szar és semmivel sem egészségesebb olivaolajat, meg tengeri halat meg egyéb baromságokat - Vegye.
De ha van itthon bőven jó, sőt kiváló élelmiszer, ne kelljen már a legtöbb áruházláncban kizárólag német vajat kapnom, mert csak az kapható (Penny, Lidl, Aldi és még...), stb.
Egyfelől az államnak jó lenne, mert aki hülye az fizessen.
Másfelől az államnak jó lenne, mert a hazai agrárium hazai munkahelyet és GDP-t termel.
Harmadrészt az államnak jó lenne, mert a sok minősíthetetlen szar nem terhelné hosszú távon a TB-t.
Negyedrészt az államnak jó lenne, mert az egyénnek is jó lenne.

Egyszerűen nem értem, hogy erre a Matolcsy-Varga páros hogy-hogy nem tudott még rájönni.
Tőlük azért elvárnám.

randomuser1 2014.02.18. 13:47:51

@gigabursch: így van, hazai termelésű mérget köll enni :)

gigabursch 2014.02.18. 13:49:58

@Emmanuel Goldstein:
Egyetértek. Főleg, hogy még szójával dúsítják, hogy a fehérjetartalmat beállítsák. Ami meg ugyebár GMO szennyezett.

@dingó29:
Éppenséggel Vecsésen sincs már káposztaföld.

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:
Szerintem a tengeri halaknak se íze, se bűze. Legalábbis én még finomat nem ette, pedig elég sokat próbáltam. Még tengerparti országokban sem. De ízlés nem vita tárgya.

@OkoskaTo:rp:
Ezért vesz sok ember kizárólag ismert, magántermelőtől. Akinél még az egész folyamatnál ott lehet lenni, közben megbeszélni az élet nagy kérdéseit.

@sixx egy nyuggerező faszfej:
Teljesen egyetértek veled.
Olyan mint az urban leged, ami nem más mint mende-monda. Magyarul.

randomuser1 2014.02.18. 14:10:08

@gigabursch: mi a mendemondát ilyen oldszkúl ferritélre használuk, az urban legendet meg nagyvárosi legendákra.
nem vagyunk kazinci korában, a nyelv nem statikus keretrencer és a kalk tökéletesen normális módja a szókészlet gyarapodásának, bármennyire is nem tanították nektek általános suliba.
ne ess kétségbe, egyetemen már taníccsák ezt is :)

gigabursch 2014.02.18. 14:54:53

@Emmanuel Goldstein:
Személy szerint nem sértődöm meg azon, hogy nem tanultál meg tisztességesen magyarul. Viszont a jó hír, hogy még kinőheted ezt a problémát.
:-)))

Csak a magad nevében beszélj! Egyrészt nem hinném, hogy a királyi többes kijárna neked, másrészt a mendemondát mindenki ismeri, az urban legend idióta tükörfordítását meg sokan nem értik. Csak egy műveletlen tahó teremtménye. Aki még magyarul sem tudott.
Bármilyen hihetetlen.
Az meg hogy egyetemeken mit tanítanak, részletkérdés. Akárcsak az, hogy az egyén mit tanul(hat) meg.
Akárcsak a számonkérés.
Ahol és amikor én jártam, nem tanították, és de még ma sem.
Persze ez egy nyilván teljesen lemaradt intézmény, hiszen nemigazán került bölcsészképzésekkel elszennyezésre. Tudod, ők azok (mármint a bölcsészek) akik az utóbbi évtizedekben a legtöbbet pusztítottak a magyar értelmiség szellemi színvonalán.
Sajnos.

ON

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.18. 16:04:20

@gigabursch: én ettem nagyon finom kardhalsteaket óceánparton, meg lazacot sok helyen. Lazacot rendszeresen sütök én is.
Viszont ettem pocsolyaízű pontyot, meg rosszízű busát. Szóval mindenből van finom és nem finom.
A fagyasztott halaknak valóban nincs sok íze néha, ha teheted frisset vegyék tengeriből is, van sok helyen.
Amúgy édesviziből a pisztráng a legfinomabb nekem:)

Szelid sunmalac 2014.02.18. 16:16:02

@enpera: Mert meg nem ettel jo kis csukat vagy fogast! Persze a fogassal csinjan kell banni. Nem mindegy, hogy van-e rajta a nadragnak kulon tarto, illetve hogy fabol, vagy muanyagbol van-e.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.18. 16:26:42

@Szelid sunmalac: fogast ettem már, finom. De csukát sosem, étteremben sem igen láttam sajna. Halasnál meg pláne nem.
Az is tragikus hogy magyar halból kb csak pontyot lehet néha venni.

randomuser1 2014.02.18. 16:27:27

@gigabursch: tökre igazad van, a replikádat elnézve, a hazai értelmiség intellektuálisan tényleg padlón van.
már, ha hívhatlak annak és nem vagy olyan suttyóproletár mint én :)

randomuser1 2014.02.18. 16:30:37

@Szelid sunmalac: az ilyen fogas elég rágós lehet simán elkészítve, de ha flambírozva tálalják, lágy, mint a vaj...

gigabursch 2014.02.18. 16:42:15

@Emmanuel Goldstein:
Gyanítom, hogy nem az vagy, de majd alkalomadtán megbeszéljük sör-bor-pálinka-arcszesz-tej-forrásvíz-vagy valami más mellett.
:-)

Nézd el nekem, de a magyar nyelv meggyalázását nem viselem. Senkitől.
Sajnos én is hibázok - nem is büszkélkedem vele.
:-(

Amúgy meg egy nagyon fontos dolgot már réges-rég magamba véstem.
Nem az iskola teszi az embert.
S munkakörömből fakadóan nagyon sok olyan emberrel kell együtt dolgoznom, akik nem túliskolázottak, nagyon is észnél kell lennem.
Többek közt azért is, mert az egyszerű ember mindig nagy igazságot tud mondani, ha érzi, hogy megnyílsz felé.

randomuser1 2014.02.18. 17:09:19

@gigabursch: úgy érzed, ha a nyelvhasználatot valamiféle vizsgához kötjük, az megoldást nyújt a nyelv borzalmas burjánzása ellen?

randomuser1 2014.02.18. 17:20:22

@enpera: én kérek elnézést, csak az alkohol iránti olthatatlan vágy mondatta velem :)

gigabursch 2014.02.18. 17:27:10

@Emmanuel Goldstein:
Nem-nem!
Eleve értelmetlen lenne, ráadásul kezelhetetlen is.

Csak az ember mindig két út előtt áll.
- a nehezebb: a minőségi élet és felemelkedés
- a könnyebb: a leromlás, az igénytelenkedés.

Legdurvább igénytelenkedés a:
"...nem-e lehetne-e...", vagy inkább a "nem-e" szókapcsolat.

Úgy vélem, ezt jól kiveséztük.
Megyek, dolgom van.

Üdv!

randomuser1 2014.02.18. 18:46:22

@gigabursch: ó, igen, ez már biblia mélységekbe vezetné a beszélgetést :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 22:24:31

@Szelid sunmalac: A Himalája só azért durvább, mert az nem egyszerűen a bolti polcon van, hanem jár mellé a suttogó propaganda a gyógyhatásokról, hogy a magasabb árat magyarázzák. Olyan, mint a rákot nem gyógyító csodaszerek.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2014.02.18. 22:28:11

@dingó29: A Győri Keksz (Mondelez) tudomásom szerint főleg Székesfehérváron és Lengyelországban gyártja a hagyományos magyar termékeit.
süti beállítások módosítása